האתר לא תומך בדפדפן שלכם. בבקשה תעדכנו את הדפדפן או שתתקינו אחר

Jooms användarvillkor

# 1. Allmänna Bestämmelser

Dessa «Användarvillkor» utgör ett juridiskt bindande avtal mellan dig och SIA «Joom» enligt vilket:

  • «Du» är en kund i Europeiska unionen eller Storbritannien («du», «dig»), agerar i din egenskap av fysisk person och inte som affärsenhet för kommersiella ändamål, och
  • SIA «Joom» är en juridisk person med registreringsnummer 40103993365, registrerad på adressen 78-1, Gustava ZemgalaSt, LV-1039, Riga, Lettland («Coolbe», «vi», «oss»,«vår»).

Detta avtal reglerar din tillgång till och användning av:

  • Webbplatsen https://www.joom.com, https://www.coolbe.se och alla andra webbplatser som ägs eller drivs av Coolbe, eller delar därav,(kallas gemensamt för «Webbplatsen»).
  • Jooms mobilapplikation («Appen» tillsammans med webbplatsen och andra resurser, funktioner, funktionalitet eller tjänster som erbjuds på eller via Webbplatsen och/eller Appen, även kallad «Webbplatsen»),
  • Innehållet på Webbplatsen och/eller Appen («Innehållet»), och
  • Kundtjänst avseende Innehållet (inklusive återbetalningar).

Vi ber dig att läsa våra Användarvillkor och Sekretessavtal som finns tillgängliga på https://coolbe.se/privacynoggrant innan du använder eller registrerar dig på Webbplatsen. Genom att använda våra tjänster eller registrera dig på Webbplatsen godkänner du våra dessa Användarvillkor och bekräftar att du har läst vårt Sekretessavtal. 

Coolbe förbehåller sig rätten att ändra, eller avbryta driften av Webbplatsen (eller delar därav)kopplat till teknisk utveckling av Webbplatsen.

Coolbe förbehåller sig rätten att ändra Användarvillkoren närsomhelst, förutsatt att varje sådan ändring kommer endast att gälla för framtida köp på Webbplatsen och kommer inte att påverka din pågående användning av Webbplatsen.

Vägran att godkänna dessa villkor innebär att du inte får använda (eller fortsätta att använda) denna Webbplats. Coolbe kan, efter eget gottfinnande, även erbjuda andra tjänster eller funktioner enligt andra villkor.

Om du har några frågor är du välkommen att ta kontakt med Jooms Kundtjänst via support@coolbe.se.

# 2. Jooms Roll I Transaktioner

Coolbe erbjuder en plattform för säljare som följer Jooms regler gällande att erbjuda och sälja vissa varor. Coolbe agerar inte som säljare av varor som erbjuds på Webbplatsen. Genom att beställa på Webbplatsen ingår du ett köpeavtal direkt med en säljare, inte med Coolbe. Eventuella rättigheter som du kan ha i samband med den köpta varan uppstår enbart i förhållande till säljare hos vilka du köper sådan vara, och inte i förhållande till Coolbe.

Alla säljare som är listade på Webbplatsen är handlare (juridiska personer eller motsvarande i enlighet med tillämpliga lagar). Det betyder att EU-lagstiftning om konsumentskydd gäller för dig och ditt avtal med säljaren.

Observera att Coolbe inte har någon kontroll över varornas kvalitet, säkerhet, etiska aspekter eller laglighet eller varornas äkthet och lämplighet eller säljarens förmåga att sälja varor – allt detta utgör säljarens ansvar.

Du hittar kontaktuppgifterna till säljaren hos vilken du köpt/vill köpa en produkt i ett produktkort. Säljaren är ensam ansvarig för giltigheten och riktigheten av kontaktuppgifterna som visas i produktkorten. Om du inte kan kontakta säljaren via sådana kontaktuppgifter, vänligen meddela oss via support@coolbe.se.

Coolbe agerar som handelsagent för säljare inom ramen för avtalet mellan dem, inklusive makten och rätten att förhandla och genomföra transaktioner på säljarnas vägnar via Webbplatsen, fastställa det slutliga priset för produkterna som erbjuds på Webbplatsen, och (efter Jooms eget gottfinnande) hjälpa säljaren att ta emot och behandla köparens krav på återbetalning och garanti. Coolbe agerar inte som en handelsagent för dig.

Vänligen observera att det pris som produkten erbjuds dig för kan vara personligt anpassat utifrån en automatiserad beslutsprocess och därmed skilja sig från priser som erbjuds andra användare.

Coolbe tillhandahåller inga betaltjänster, utan agerar endast som ombud för säljare för att samla in betalningar till säljare och betala de belopp som är skyldiga säljare i samband med transaktioner som ingåtts av dig och säljare på Webbplatsen. Coolbe har rätt att bestämma betaltjänstleverantörer (”PSP”) som kommer att vidta alla nödvändiga åtgärder för betalning, godkännande, förvärv, bearbetning och service av betalningar relaterade till transaktioner mellan säljare och dig. Coolbe förbehåller sig rätten att utse valfritt antal PSPer.

Du kan ha rätt att begära återbetalning. Återbetalning innebär vanligtvis att återföra betalningen som gjorts helt eller delvis av dig, av kortutgivaren på din begäran eller begäran från en inlösande bank/annan betaltjänstleverantör i enlighet med relevanta kort- och betalningsregler.

Coolbe är ekonomiskt ansvarig för återkrav till säljare och löser återkravs relaterade tvister mellan kunder (kortinnehavare) och handlare. För detta ändamål ska återkrav relaterade till kunder och associerade med risker för bedrägerier undersökas av Coolbe och betaltjänstleverantörer i enlighet med deras ömsesidiga avtalsförpliktelser.

Din betalningsskyldighet gentemot en säljare ska anses uppfylld från det ögonblick vi tar emot betalning från Coolbe (eller dess PSP beroende på vad som är tillämpligt). Coolbe (via dess PSP, i förekommande fall) ansvarar för att överföra pengar till säljare i enlighet med avtalen mellan Coolbe, säljaren och PSP. Om Coolbe (via sin PSP) misslyckas med att betala sådana belopp till säljaren, kan säljaren endast få skadestånd från Coolbe (eller betaltjänstleverantören, om tillämpligt), och inte direkt från dig.

# 3. Avbrytning Och Uppsägning Av tjänsten

Coolbe har rätten och efter eget gottfinnande att tillfälligt avbryta eller avsluta din användning av webbplatsen och/eller dina registreringsprivilegier, efter att ha tillhandahållit anledningen till det kan vara ditt missbruk av plattformen, brott mot dessa villkor eller ditt brott mot någon lag (till exempel överträdelser. Avstängningens varaktighet beror på och motsvarar överträdelsens allvar. Överträdelser ska förstås som:

  • Brott mot vår eller någon tredje parts immateriella rättigheter.
  • Alla former av betalningsrelaterat bedrägeri. Detta täcker användningen av ett stulet kreditkort för betalningar på webbplatsen eller användning av tredje parts eller falska data för att göra en betalning.
  • Frekvent tillhandahållande av information som tillhandahålls av dig (dvs publicerad eller tillgänglig på webbplatsen) som är olagligt innehåll ("Olagligt innehåll"). Olagligt innehåll inkluderar, men är inte begränsat till, all information, oavsett dess form, relaterad till olagligt innehåll, produkter, tjänster och aktiviteter såsom olagligt hatretorik, terroristinnehåll, någon form av diskriminerande innehåll, olämpliga bilder som skildrar sexuella övergrepp mot barn, det olagliga delning utan samtycke av privata bilder, stalking online, otillåten användning av upphovsrätt eller annat skyddat material etc. och brott mot sektionerna 6 och 7 i dessa villkor.
  • Brott på grund av muntligt eller skriftligt övergrepp av något slag (inklusive hot om övergrepp eller vedergällning) av någon Coolbe-anställd, tjänsteman, partner eller kund. Brott mot sanktionslagar (till exempel inkluderar en eller flera internationella sanktionslistor för statliga sanktioner dina uppgifter).
  • Brott mot bestämmelserna i dessa Villkor.
  • Alla typer av åtgärder som kan utgöra en risk för ditt konto eller andra användarkontons säkerhet: användning av en annan användares konto, användning av samma konto av olika personer, försök att få andra användares lösenord eller komma åt deras konton, felaktig framställning av en identitet eller anknytning till någon annan person, döljning av en riktig IP-adress etc.
  • Frekvent inlämnande av uppenbart ogrundade meddelanden enligt meddelande- och åtgärdsmekanismen hos Coolbe eller frekvent inlämnande av uppenbart ogrundade klagomål enligt Jooms interna förfarande för hantering av klagomål.
  • Vissa av exemplen ovan utgör också ett brott mot dessa Villkor. Utöver ovanstående inkluderar brottet mot Villkoren, men är inte begränsat till:
  • Tillhandahållande av falsk information till Jooms kundtjänst (till exempel foto- och videobevis som du tillhandahåller till stöd för dina uttalanden eller påståenden eller för att få en återbetalning för en beställning redigeras i speciella program och är därför falska).
  • Andelen returer och/eller återbetalningar av beställningar överstiger hälften av det totala antalet beställningar som gjorts på webbplatsen och/eller hälften av det totala beloppet som betalats för beställningar gjorda på webbplatsen.

Om Coolbe säger upp dina användarrättigheter, ska Coolbe fortfarande ha rätt att utöva alla sina ytterligare rättigheter och rättsmedel i fall det finns några anspråk, skadestånd, utmärkelser, kostnader och/eller skulder på grund av eller kopplade till något av ditt intrång eller överträdelse.

När ditt konto på webbplatsen har stängts av kommer du inte längre att kunna göra nya beställningar eller använda dina bonuspoäng, men du kan fortfarande:

  • Få tillgång till ditt auktoriserade användarkonto,
  • Visa information om dina beställningar,
  • Publicera recensioner om dina beställningar,
  • Kontakta Joomskundtjänst (särskilt för att bestrida avstängning eller uppsägning av ditt konto),
  • Skicka förfrågningar om återbetalning och informera oss om returer av beställningar.

Om du anser att Coolbe bryter mot någon av sina skyldigheter (antingen de som anges i dessa villkor eller de som anges i lag), har du också rätt att säga upp dessa Villkor genom att avbryta din registrering på Webbplatsen.

# 4. Sekretessavtal

Läs vårt Sekretessavtal på https://coolbe.se/privacy för att lära dig mer om hur vi samlar in, använder, avslöjar, skyddar din personliga information (ofta känd som personuppgifter). Vänligen kontakta oss via privacy@coolbe.se om du har sekretessrelaterade frågor eller behöver ytterligare information.

# 5. Krav för Informationen du Lägger Upp eller Visar

Som användare samtycker du till att informationen du har lagt upp ska:

  1. Vara sann, korrekt, fullständig och laglig,
  2. Vara inte falsk, vilseledande eller bedrägligt,
  3. Vara fritt från information som är kränkande, hånande, hotande eller trakasserande, obscent, stötande, förargelseväckande, sexuellt explicit eller skadlig för minderåriga,
  4. Innehålla inte information som diskriminerar eller främjar diskriminering på grund av ras, kön, religion, nationalitet, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
  5. Motsvara Villkor och sekretesspolicy.

# 6. Dina Skyldigheter

Som användare av Webbplatsen samtycker du att:

  1. Använda Webbplatsen i enlighet med dessa villkor och tillämplig lag. Detta innebär att din aktivitet på Webbplatsen eller i Appen inte ska strida mot tillämpliga lagar och förordningar.
  2. Meddela Coolbe på förhand om du vill göra beställningar inte som konsument utan för ett ändamål som tillskrivs din yrkeskapacitet eller affärsverksamhet. Som standard betraktar vi dig som en fysisk person och konsument för Webbplatsens drift.
  3. Ange korrekt och giltig leveransadress. Vi litar på sådan information, till exempel för att säkerställa att skatter och avgifter beräknas och tillämpas korrekt. Adressen du anger som leveransadress ska vara den plats där du tar emot produkten och där leveransen av produkten slutar. Genom att göra en beställning på Webbplatsen bekräftar du att adressen du anger är fullständig, giltig och korrekt.
  4. Inte bedra någon person eller företag genom att använda Webbplatsen (till exempel genom att använda stulna kredit-/betalkort).
  5. Inte ge felaktig information om dig själv eller din anknytning till någon person eller företag (till exempel genom att registrera dig på Webbplatsen under en annan persons namn eller genom att använda någon annans uppgifter).
  6. Inte sprida spam eller nätfiske av något slag.
  7. Inte kopiera, reproducera, utnyttja eller expropriera Innehållet eller Webbplatsen och/eller olika proprietära komponenter, kataloger, databaser och poster därav.
  8. Inte använda datavirus, andra destruktiva enheter, metoder och teknologier, inklusive koder och botnät som kan skada, störa, fånga upp eller expropriera mjukvara eller hårdvara, data eller personuppgifter.
  9. Undvika all praxis som undergräver integriteten hos data, system eller nätverk som används av Coolbe och/eller Webbplatsen eller får inte obehörig åtkomst till sådana data, system eller nätverk.
  10. Inte komma åt, använda eller försöka kopiera, reproducera, utnyttja eller expropriera vårt API såvida det inte har godkänts av Coolbe för ett specifikt ändamål.

# 7. Åldersverifiering

Webbplatsen är inte designad eller avsedd för minderåriga och ska inte nås av dessa. Du har tillåtelse att registrera dig på Webbplatsen om du antingen är 18 år eller äldre, eller om du är 16 år och du registrerar dig med tillstånd och samtycke från dina föräldrar eller vårdnadshavare och du kommer att använda webbplatsen under deras överinseende. Barn under 16 år är inte tillåtna att vara Coolbe-användare och föräldrar eller vårdnadshavare kan inte acceptera dessa villkor å deras vägnar.

Om du är bosatt i en delstat, en provins eller ett land som ställer ytterligare eller andra ålderskrav för användningen av Webbplatsen eller delar av denna, bekräftar du genom att registrera dig som användare att din registrering som användare, tillhandahållande av personuppgifter till oss, och vår användning av sådana personuppgifter som anges i vårt Sekretessavtal inte bryter mot några tillämpliga lagar eller förordningar i någon sådan delstat, provins eller land. Listan över personligt identifierbar information finns i Sekretessavtal.

# 8. Kommunikation

I de fall där samtycke krävs och i enlighet med den lag som är tillämplig för dig, genom att acceptera dessa Användarvillkor, ger du ditt samtycke till att vi kontaktar dig via e-post (om du delar den med oss), mobiltelefon (om du delar det med oss) och andra sätt via webbplatsen, inklusive push-meddelanden.

Vi kommer att skicka meddelanden till dig relaterad till användningen av Webbplatsen, säkerhet eller andra frågor relaterade till denna Webbplats och reklammeddelanden. Du kan ändra dina kommunikations inställningar när som helst genom att justera dina personliga inställningar eller genom att skicka din förfrågan till oss via privacy@coolbe.se. Observera att du inte kan avregistrera dig från att ta emot tjänstemeddelanden från oss, inklusive säkerhets- och juridiska meddelanden, eftersom sådana meddelanden inte gäller marknadsföringen.

Coolbe har rätten, men inte skyldigheten, att övervaka, avvisa, redigera eller ta bort hela eller delar av inläggen, bidragen eller innehållet i händelse av att det bryterdessa Villkor.

Genom att använda Webbplatsen eller kommunicera med Coolbe eller andra som använder din åtkomst till Webbplatsen, samtycker du till att ta emot kommunikation från Coolbe, inklusive e-post, text eller meddelanden på sociala nätverk och andra online, mobila eller konventionella metoder som finns nu eller kan finnas i framtiden. Du samtycker också till att inte missbruka de kommunikationsmedel som är tillgängliga för dig genom din åtkomst till Webbplatsen, inklusive skräppost, förfalskning, spridande av oönskade kommersiella eller andra meddelanden och på annat sätt skicka innehåll som bryter mot dessa Användarvillkor.

# 9. Ägarskap

Webbplatsen och alla dess komponenter och funktioner, Innehåll och alla immateriella rättigheter som ingår i eller är relaterade till den, inklusive patent, upphovsrätter, varumärken, servicemärken, logotyper, know-how ägs antingen av Coolbe eller av tredje part och är licensierade till oss. Vi och våra licensgivare förbehåller oss alla rättigheter, titlar och intressen i samband med det som nämns ovan i detta avsnitt. Dessutom får du inte ta bort eller ändra någon upphovsrätt, varumärke eller annan immateriell egendom eller äganderätt eller förklaring som finns på Webbplatsen, Appen eller i Innehållet.

Du ska inte komma åt Webbplatsen på något annat sätt än via Webbplatsen (dvs gränssnittet som tillhandahålls av Coolbe via Webbplatsen).

Vänligen använd inte någon del av Jooms immateriella rättigheter eller innehåll: din användning av Webbplatsen eller någon del av den ger dig ingen rättighet, licens eller tillåtelse av något slag att reproducera eller använda sådan Jooms immateriella rättigheter och/eller innehåll.

Webbplatsen kan innehålla information och material som laddats upp av andra användare av webbplatsen, inklusive anslagstavlor och chattrum som inte har verifierats eller godkänts av oss. De åsikter som uttrycks av andra användare på webbplatsen representerar inte Jooms åsikter eller värderingar.

# 10. Konsekvenser Av din Feedback och Inlämning av Innehåll

Coolbe välkomnar feedback via de e-postadresser som tillhandahålls för specifika ändamål. Men om du skickar oss eller lägger upp eller bäddar in på Webbplatsen, Appen eller via någon del av dem:

  • Eventuell feedback, meddelanden eller kommentarer,
  • Dina kreativa eller originella koncept eller idéer,
  • Allt innehåll, data, text, fotografier, grafik eller annat material, eller
  • All konfidentiell, proprietär eller annan information («Inlämning»),

ska du presentera och garantera för Coolbe att du antingen är ägaren till Inlämningen eller har rätt till att ge Coolbe den licens som anges nedan.

Du samtycker till att genom att använda hela eller delar av Inlämningen, är Coolbe inte skyldig att betala ersättning till dig för någon sådan licens eller inlämning utöver det angivna alternativet att använda Webbplatsen, att ett sådant inlägg inte ska anses vara konfidentiellt eller icke-offentligt när det skickas till Coolbe, och att Coolbe ensam är fri att publicera eller använda hela eller delar av Inlämningen. Om hela eller delar av en Inlämning publiceras eller används via Webbplatsen, samtycker du till att Inlämningen och dess innehåll kommer att vara allmänt tillgänglig och kan användas av andra.

Genom att skicka in en Inlämning till Coolbe via Webbplatsen, Appen eller på annat sätt ska du:

  • samtycka till att inte göra några inlämningar som bryter mot dessa Användarvillkor på något sätt eller innehåller olämpligt innehåll enligt definitionen nedan;
  • Ange automatiskt Coolbe en världsomspännande, obegränsad, oåterkallelig, överlåtbar, överlåtbar, underlicenserbar licens för att använda sådan Inlämning och utöva alla upphovsrätter, publicitet och andra rättigheter med avseende på sådan Inlämning, under upphovsrättens varaktighet, inklusive eventuella juridiska förlängningar, av vilken anledning som helst; och
  • Ta ansvar för sådan användning av Inlämningen via Webbplatsen, och hålla Coolbe skadeslös för eventuella tredje parts anspråk mot Coolbe som ett resultat av sådan användning av Inlämningen.

Du ger också varje användare av webbplatsen en världsomspännande, icke-exklusiv licens för att få tillgång till ditt bidrag via webbplatsen och att använda, reproducera, samla in, distribuera, dela, visa och utföra sådan inlämning som tillåts via webbplatsen och enligt dessa villkor, under upphovsrättens varaktighet, inklusive eventuella juridiska förlängningar, oavsett anledning.

# 11. Moderering av Innehåll och Inlämningar Gjorda av Användare

Coolbe genomför innehållsmoderering av allt innehåll och inlämning du som användare skickar till webbplatsen, inklusive i form av recensioner publicerade i avsnittet "Användares recensioner" på webbplatsen och avsnittet "Recensioner" i produktkortet för varje produkt, och annan information som du lämnat till webbplatsen. Denna process utförs med hjälp av fördefinierade parametrar och automatiserade verktyg som automatiserad textigenkänningsprogram och med inblandning av mänsklig granskning. Ett exempel på användningen av ett mjukvarusystem för moderering av innehåll är den automatiska upptäckten av förbjudna ord i innehåll och inlämning som tyder på trakasserier, svordomar, pornografi eller andra ord eller material av olämplig karaktär och det automatiska detekteringsverktyget för personuppgifter, med användning av bots eller liknande program.

Innehållsmoderering utförs i syfte att reagera, upptäcka, identifiera och eliminera tvivelaktigt, olämpligt innehåll eller olagligt innehåll som är inte tillåtet på Webbplatsen. Olämpligt innehåll inkluderar till exempel skjutvapen, alkohol, illegala droger och drogtillbehör, tobak och tobaksprodukter, vuxet eller pornografiskt ämne, stötande eller obscent material, såväl som alla referenser eller omnämnanden av de listade föremålen. Om du skickar in tveksamt, olämpligt eller olagligt innehåll Coolbe bör efter eget gottfinnande införa begränsningar för din möjlighet att lägga upp eller komma åt recensioner eller andra bidrag, kommentera andra användares innehåll, gilla och göra andra åtgärder som interagerar med andra användares bidrag då du kan visa att upplagt innehåll eller inlämning inte är olämpligt

Vi förbehåller oss också rätten att avslöja din identitet till tredje part som hävdar att något innehåll som lagts upp eller laddats upp av dig till webbplatsen utgör ett brott mot deras immateriella rättigheter eller deras rätt till integritet.

# 12. Länkar och Innehåll från Tredje Part

Webbplatsen kan innehålla länkar till tredje parts webbplatser som inte är under vår kontroll eller förvaltning. Coolbe eller användare får tillhandahålla sådana länkar endast till sina bekvämligheter. Coolbe ansvarar inte för eller har kontroll över innehållet på externa webbplatser eller länkar på externa webbplatser. Webbplatsen och/eller Appen kan innehålla nyheter, annonser, innehåll, bilder och information publicerad av olika tredjepartsleverantörer. Användning av sådant tredjepartsinnehåll kan vara föremål för sådana tredjepartsvillkor. Du ansvarar för att skydda dig själv, din enhet och dina system från maskar, virus, trojanska hästar och annat skadligt innehåll.

Du kan länka till vår hemsida, förutsatt att du gör det på ett sätt som är rättvist och lagligt och inte skadar vårt rykte eller utnyttjar det. Du får inte skapa en länk på ett sätt som antyder någon form av förening, godkännande eller anslutning till vår part när det inte finns någon sådan, och du får inte skapa en länk till vår webbplats på en webbplats som inte ägs av dig. Webbplatsen där du länkar måste i alla avseenden uppfylla våra innehållsstandarder.

Vår Webbplats får inte ramas in på en annan webbplats och du får inte skapa en länk till någon del av vår Webbplats utöver Startsidan. I annat fall, vi förbehåller oss rätten att återkalla länkningsgodkännanden.om det bryter mot denna klausul.

# 13. Piratkopiering

Vi respekterar skaparens och innehållsägarnas rättigheter och Coolbe överväger noggrant rapporter om eventuella påstådda intrång.

Om du tror att ditt upphovsrättsskyddade material har kopierats på ett sätt som utgör intrång i upphovsrätten och är tillgängligt via Coolbe ber vi dig att meddela Coolbe om misstänkt upphovsrättsintrång via ipr@coolbe.se. När du skickar in rapporten, vänligen ange följande information:

  • En fysisk eller elektronisk underskrift av en person som är behörig att agera på uppdrag av upphovsrättsägare.
  • En beskrivning av det upphovsrättsskyddade arbete där intrång påstås ha skett.
  • Identifiering av det material som påstås göra intrång på rättigheten och var det finns på Coolbe.
  • Tillräcklig information för Coolbe att kontakta dig, såsom adress, telefonnummer och e-postadress.
  • Ett uttalande om att den klagande parten har god tro om att användningen av materialet inte är godkänd av upphovsrättsinnehavaren, dess agent eller gällande lagstiftning, samt
  • Ett uttalande om att informationen i anmälan är korrekt och att du är upphovsrättsinnehavare eller är behörig att agera till förmån för upphovsrättsinnehavaren.

# 14. Rekommenderat System, Prioritetsordning och Sökresultat

Webbplats tillåterdig att söka efter specifika produkter genom att ange relevant nyckelord i webbsökningsfältet. Sökresultat kommer att visa produkter som matchar din begäran om sökning. Rangordningen av resultaten beror på flera parametrarna som finns på söksidan. Dessa parametrar förklaras nedan mer i detalj.

Produkterna som visas i sökresultaten och bland rekommendationer presenteras på Webbplatsen av och i namnet av juridiska personer eller enskilda entreprenörer, som är bundna som professionella säljare av skyldigheter enligt den lagstiftning som gäller för dig.Produkterna väljs rangordnade av den automatiska ranknings- och rekommendationsalgoritmen ("Algorithmen"). Algoritmen väljer de objekt som är mest relevanta och matchar din sökfråga eller produkter som du tidigare interagerat med. Ju högre likheten är mellan produktens namn, beskrivning och foton, den mest relevanta produkten som motsvarar din sökfråga, desto högre kommer den att visas i sökresultaten och mer framträdande kommer den att vara bland rekommendationerna. Likhetsnivån är den mest inflytelserika faktorn som bestämmer rankningen av produkter i dina sökresultat och rekommendationer.

Listan över faktorer som hjälper algoritmen att bedöma vilka mest relevanta produkter att välja är följande:

  • Namn och beskrivning av produkten som finns i produktkortet (dvs algoritmen kommer att välja produkter med de mest exakta produktbeskrivningarna som motsvarar din begäran).
  • Namnet på kategorin där produkten erbjuds på Webbplatsen.
  • Olika alternativ för samma produkt (t.ex. storlek, färg, modell, osv).
  • Produktens ursprungsland (exempel: du söker efter koreanska kosmetika och det största antalet av de mest relevanta produkterna erbjuds av säljarna med koreanskt ursprung).

Algoritmen tar hänsyn till olika faktorer för att ge sökresultat och rekommendationer baserat på om du är en ny eller befintlig användare:

  • För nya användare tar Algoritmen i första hand hänsyn till användarens land och produktens ID för att rekommendera och rangordna produkter. Produkter som är populära bland användare i samma land kommer att prioriteras och rankas högre än mindre populära.
  • För befintliga användare tar Algoritmen hänsyn till historiken för din interaktion med webbplatsen, såsom klick på produktkort, tid spenderad på ett produktkort, sparade föremål, inköp och annat. Dessa åtgärder tolkas som användarpreferenser och används av Algoritmen för att ge mer relevanta rekommendationer och sökresultat.

Ovanstående förklarar hur Algoritmen väljer alltså ett visst uppsättning kandidat produkter från alla produkter som är tillgängliga i ditt område. Dessa produkter rankas sedan automatiskt från de mest relevanta till de minst relevanta produkterna och sedan presenteras för dig i en viss ordning. För att ranka sortimentet av kandidatprodukterna på detta sätt tar Algoritmen hänsyn till följande kriterier:

  • Produkternas popularitet (hur många användare som sökte, tittade och beställde en viss produkt).
  • Antal produktgranskningar och värderingar (du hittar denna information i produktkortet).
  • Ditt land enligt dina inställningar eller tidigare använd leveransadress (de mest populära produkterna i ditt område kommer att beaktas som mer relevanta).
  • Pris (ju lägre pris på en produkt som motsvarar din förfrågan, desto mer kommer populariteten för denna produkt att bli bland användare av Webbplatsen, medan algoritmen tolkas på det sättet när man väljer de mest populära produkterna bland de som motsvarar din förfrågan). En av de ytterligare (kompletterande) automatiska mekanismerna i Algoritmen är den som säkerställer en mängd olika prisklasser i rekommendationer som ska presenteras för dig.
  • Din historik på Webbplatsen (dina tidigare intryck och köp av produkter på Webbplatsen).

Algoritmen förbättras också av den neurala nätmodellen som fortsätter att utbilda sig själv hela tiden. Denna modell analyserar i första hand produktfoton och namn och avgör hur väl de motsvarar sökfrågan. Ju högre nivå av överensstämmelse mellan formuleringen av en sökförfrågan till produktfoton och ett produktnamn, desto högre kommer produkten att rankas bland sökresultaten.

Bland sökresultaten kommer du att se produkter märkta med en ”AD”-markör. Denna markör betyder att en säljare betalade för marknadsföringen av en sådan produkt och för en högre rankning av produkten bland sökresultaten. Produkter med sådana markörer matchar fortfarande din sökning och väljs ut med samma Algoritm som beskrivs ovan. Det totala antalet ”AD”-produkter i sökresultaten kommer inte att överstiga 40% av det totala antalet produkter som valts av algoritmen.

# 15. Användarrecensioner Och Utvärderingar

Användarrecensioner finns tillgängliga på webbplatsen i produktkort och i ett separat avsnitt "Användarrecensioner".

I varje produktkort på Webbplatsen kan du hitta recensioner och utvärderingar på produkten, det vill säga feedback från användare som beställt produkten på Webbplatsen. Utvärderingarna på produkten visas som antalet stjärnor och ett numeriskt värde beräknas som genomsnittet av publicerade användarrecensioner. Funktionaliteten hos recensionerna och värderingarna i produktkort gör det omöjligt för andra tredje parter som inte har beställt produkten att publicera recensioner och värderingar för sådana produkter.

Om produkten har olika varianter (storlek, färg osv) som är tillgängliga för beställning i samma produktkort, kommer recensioner för alla sådana varianter av produkten att publiceras på samma produktkortsida.

Varken Coolbe eller säljare kan redigera eller ta bort publicerade recensioner, medan författaren själv kan uppdatera, ändra eller raderasina recensioner när som helst. Alla publicerade recensioner modereras (antingen automatiskt eller manuellt) för grovt och explicit språk, hatretorik eller andra brott mot dessa Villkor eller kan tas bort baserat på ett underbyggt påstående från säljaren vars produkt har granskats (t. ex. när innehållet i recensionen inte hänför sig till produkten eller där det finns bevisade och underbyggda tvivel om recensionens äkthet) .Sådana recensioner kommer att raderas och deras rankning kommer inte att bedömas för beräkningen av värdet av produktbedömningar.

Användare kan uppmuntras att publicera recensioner - till exempel kan bonuspoäng eller andra belöningar (som kuponger) erbjudas för att publicera recensioner för den beställda produkten. Belöningen beror dock inte på recensionernas innehåll (dvs om recensionen är positiv eller negativ).

I vissa produktkort bland användarrecensioner finns feedback från kvalitetsspecialisten. Kvalitetsspecialister är externa tjänsteleverantörer som kontrollerar ett exempel på produkten innan den skickas till kunden. De kontrollerar särskilt om produkten som ska skickas är den som visades för kunden i produktkortet, om förpackningen är skadad på något sätt som kan påverka säkerheten under transporten och eventuella andra krav, beroende på typ av produkt. Observera att kvalitetsspecialister inte kontrollerar produktens användbarhet och om den är helt kompatibel med produktsortimentet som presenteras på säljarens Webbplats. Specialisten kontrollerar endast ett slumpmässigt exempel på produkten som skickas av säljaren till en viss kund, och dess granskning påverkar inte kvaliteten eller överensstämmelsen hos alla sådana produkter. Den faktiska säljaren, vars kontakter finns tillgängliga i produktkortet, förblir ensamt och fullt ansvarig gentemot dig för bristande efterlevnad eller defekter i produkten.

Det finns också en separat sektion på webbplatsen «Användarrecensioner» där alla användare av Webbplatsen kan publicera inlägg relaterade till produkterna som erbjuds på Webbplatsen. Varje registrerad användare av Webbplatsen kan ange information relaterad till de produkter som erbjuds på webbplatsen, oavsett om användaren beställt produkten eller inte. Vi kontrollerar inte riktigheten av inlägget som publiceras i avsnittet ovan och det faktum om användaren använde produkten(erna) som nämns i inlägget.

# 16. Försäljning Skatter, Tullavgifter och Moms

För att följa konsumentlagstiftningen uppmuntrar vi våra säljare och användare att upprätthålla ett gott rykte avseende tull och moms.

Dina köp på Webbplatsen kan vara föremål för specifika försäljningsskatter, tullar eller mervärdesskatter som kommer att gälla för dina beställningar och ska betalas av dig. När du beställer via Webbplatsen agerar du som importör av varor och måste till fullo följa alla lagar och regler i det land du beställer produkter till.

Priserna som visas på Webbplatsen inkluderar tillämplig moms och andra skatter (om sådana är tillämpliga på produkten och ditt kontrakt för köp av sådan produkt). Observera att moms och andra skattebelopp kan komma att justeras efter att du har angett hela adressen. I vilket fall som helst kommer en sådan justering att göras före betalningssteget, så att du vet det exakta och hela beloppet du ska betala för beställningen. Om det finns fraktkostnader visas de också på Webbplatsen. Den totala kostnaden för beställningen är priset för de beställda produkterna och eventuella leveranskostnader (om någon). Ytterligare kostnader som t.ex. anpassade skatter kan vara tillämpliga på dina beställningar.

Fakturor kommer antingen att genereras automatiskt och tillgängliga för dig vid köp på Webbplatsen eller kommer att tillhandahållas dig av säljare i pappersformat. Utfärdad fakturor ska betraktas som fakturor för mervärdesskatteändamål. Genom att lägga beställningar på Webbplatsen samtycker du till att ta emot fakturorna elektroniskt (via e-post) eller via ditt konto Webbplatsen Om du inte har mottagit fakturan inom 30 dagar från beställningsdatumet, kontrollera om du har angett rätt e-postadress eller ta kontakt med Joomskundtjänst.

Olika logistikleverantörer, tullmäklare och andra tredje parter som kan vara involverade i leveransen av de beställda produkterna till dig och vid tullklareringen. Följande företag kan vara involverade i tullklarering av de beställda produkterna:

  • G3 Worldwide Hong Kong Limited
  • KoninklijkePostNL B.V.
  • Bpost Hong Kong Limited
  • Bpost N.V.
  • China Post Express Logistics Co., Ltd
  • Hermes BorderGuru GmbH
  • DHL eCommerce Hong Kong Limited
  • Compañía Auxiliar al Cargo Express, S.A.
  • Sociedad EstatalCorreos y Telégrafos, S.A.
  • Hecny PAL Limited
  • HongKongYunExpressLogisticsLimited
  • Paket TaşimacilikSistemleri Ve Tur. Bil. Tic. A.Ş.

Observera att listan inte är uttömmande. Skulle du behöva en uppdaterad lista över de företag som har kontrakterats kan du kontakta Jooms kundtjänst.

Genom att göra en beställning på Webbplatsen samtycker du också till att företag, ansvarar för leveransen av de beställda produkterna till dig inklusive de som nämns ovan, kommer att utföra tulltjänsterna i ditt namn och för din räkning. som krävs av tullmyndigheterna. Sådana enheter ska anses vara vederbörligen auktoriserade av dig att tillhandahålla sådana tjänster som krävs för leverans av produkterna.

Du kommer att ansvara för att betala, alla skatter, relaterade till din aktivitet i samband med Webbplatsensom är tillämpligt i ditt uppehållsland.

# 17. Garanti

I enlighet med lagarna på din hemvist har du rätt till en juridisk garanti för överensstämmelsen hos de mottagna varornaoch laglig garanti mot fördolda defekter. Detta innebär att du under en viss begränsad period (som vanligtvis är lika med 2 år från det datum då du tar emot produkten) har rätt att begära en av följande åtgärder från säljaren: att reparera produkten, byta ut produkten, minska pris eller häva avtalet och få återbetalning av det pris som betalats för produkten i sin helhet.

I händelse av kommersiell garanti (vilket ska vara mer fördelaktigt än lagliga garantier som anges ovan) och aftersales-tjänster som erbjuds av säljaren, har du rätt att be säljaren att ge dig en sådan kommersiell garanti under de villkor som säljaren fritt bestämmer och lämnades i produktkortet för den beställda produkt.

De lagliga garantierna för överensstämmelse och mot fördolda defekter gäller oberoende av den kommersiella garantin som kan täcka din produkt, enligt definitionen av säljaren.

# 18. Hur man Köper På Coolbe

Det är enkelt att göra ett köp från Jooms webbplats.

  1. Välj en produkt och dess variant (färg, storlek, förpackningsalternativ).
  2. Tryck på ”Lägg till i kundvagnen”.
  3. Välj antal varor (standardantal är 1).
  4. Tryck på ”Köp”.
  5. Tryck på ”Nästa”.
  6. Ange dina personuppgifter och leveransinformation.
  7. Kontrollera uppgifterna och bekräfta din beställning.
  8. Kortuppgifter: kortnummer, utgångsdatum och CVV-kod (kortdata krypteras och behandlas av bankens faktureringssystem).

Observera att vi uppdaterar beställningsprocessen dynamiskt för att förbättra din upplevelse på Webbplatsen eller för att följa ändringar i lagstiftningen.

När du betalar för produkter som du valt ut på Webbplatsen använder du de nödvändiga betaltjänsterna från de utsedda betaltjänstleverantörerna (PSP). Om du inte vill fortsätta med PSP, vänligen lämna betalningsfältet och avbryt din beställning.

Din betalning kan behandlas genom SIA Joom (GustavaZemgalagatve78-1, LV-1039, Riga, Latvia) eller Joom USA Inc (701 Palomar Airport Rd Suite 300, Carlsbad, CA 92011).

Om du gör ytterligare inköp på Webbplatsen, samtycker du till att använda tjänsterna från samma PSP. Du kan också ändra PSP genom att välja en annan betalningsmetod bland de tillgängliga.

Säljaren ska få informationen om din beställning om 2 timmar efter betalning. Om du ångrar dig inom 2 timmar efter köpet kan du avbryta beställningen längst ner på beställningssidan (se «Hur begär jag en återbetalning» nedan) och den kommer att annulleras omedelbart. Observera att denna rättighet är utöver din ångerrätt som anges i avsnittet nedan.

Det tar vanligtvis 1-2 dagar för en säljare att skicka din beställning, även om de exakta frakt- och leveranstiderna varierar beroende på ditt område. Men om säljaren inte skickar beställningen inom 10 kalenderdagar från beställningsdatumet kommer beställningen att annulleras automatiskt, medan pengarna som du betalat för beställningen kommer att återbetalas inom 14 kalenderdagar.

# 19. Återbetalningsvillkor och Ångerrätt

Du har rätt till full återbetalning om:

  1. Produkten inte har levererats inom den tidsram som anges vid beställningstillfället av skäl som ligger utanför ditt fel. Till exempel, om du inte hämtar produkten levererad till den avhämtningsplats som anges i din beställning, kommer detta inte att kvalificeras som utebliven leverans. Den nämnda perioden kan förlängas i särskilda fall och du kommer att meddelas om en sådan förlängning innan din beställning accepteras.
  2. Produktkvaliteten är väsentligt sämre än den som specifierades i den aktuella produktbeskrivningen på Webbplatsen och det finns inget sätt att du kan njuta av produkten ordentligt. Det kan till exempel vara fallet om informationen i beskrivningen visar sig vara felaktig.
  3. Du bestämmer dig för att utöva din ångerrätt (se mer information nedan).

Jooms kundtjänst kan hjälpa dig och behandla din begäran om återbetalning inom en begränsad period av tid enligt nedan.

Jooms frivilliga kvalitetsgaranti: Jooms Kundtjänstteam kommer att granska dina krav relaterade till kvaliteten på de produkter som beställts på Webbplatsen, vilka görs inom 30 kalenderdagar från den dag då den relevanta produkten tas emot av dig i enlighet med spårningsinformationen tillgänglig för Coolbe (detta kan vara informationen som delas med Coolbe av säljaren eller av logistikoperatören som ansvarar för leverans). I händelse av att 30-dagarsperioden har löpt ut eller du inte håller med beslutet från Coolbe, måste du kontakta säljaren hos vilken du beställt produkten. I vissa fall kan du bli ombedd att tillhandahålla ytterligare bevis (som ett foto eller en video av produkten som påstås vara defekt) för att säkerställa att du har rätt till återbetalning eller annan typ av kompensation av säljaren eller av Coolbe (om någon Jooms kompensation erbjuds dig utöver de som föreskrivs i lag och som ska säkerställas av säljaren). Observera att denna ytterligare Coolbe-garanti är skild från säljarens obligatoriska juridiska garanti. Säljaren förblir avtalspart med dig och ansvarar för att hantera eventuella förfrågningar om dina rättigheter inom den garantiperiod som gäller för din produkt.

Om du har rätt att returnera produkten i enlighet med gällande lag (dvs om produkten är defekt eller fel har du ett garantianspråk) ersätts du med de dokumenterade returkostnaderna från säljaren. I andra fall (exempelvis utövande av ångerrätten) behöver du att stå för kostnaden för returen.

Till vem du ska returnera produkten: du ska returnera produkten till säljaren. Observera att om säljaren befinner sig utanför det land där du beställde produkten, kan du behöva skicka produkten till ett annat land där säljaren befinner sig. Returadress finns alltid tillgänglig i produkten kort in säljarens informationssektion. Dessutom kan du kontakta Coolbe kundtjänst närsomhelst för att bekräfta på det returadress.

Återbetalningen kan hållas inne tills säljaren hämtar den returnerade produkten eller tills du uppvisar bevis på att produkten har skickats, beroende på vilket som inträffar först.

Villkor för att utöva din ångerrätt som tillhandahålls av säljare:

Du har rätt att frånträda avtalet med säljaren för köp av produkten inom 14 dagar utan att ange någon anledning.

Ångerfristen löper ut efter 14 dagar från den dag du tog emot produkten (dvs den dag du förvärvar, eller en tredje part annan än den transportör som du angett förvärvar, fysisk besittning av produkten).

För att utöva ångerrätten behöver du att kontakta Coolbe via support@coolbe.se och tydligt ange att du vill frånträda avtalet (beställningen gjord på Webbplatsen). Du kan också kontakta säljaren direkt via kontaktuppgifterna som finns på produktkortet eller som tillhandahålls av Coolbe kundtjänst på din begäran.

Du kan också använda denna modell för uttagsformulär:

(Fyll i och returnera detta formulär endast om du vill frånträda avtalet)

Till kännedom om [här ska handlarens namn, geografiska adress, e-postadress och, i förekommande fall, hans faxnummer anges av handlaren]:

Jag/vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) frånträder mitt/vårt (*) köpeavtal om följande varor (*)/för tillhandahållande av följande tjänst (*): [vänligen fyll i]

Beställde den (*)/mottogs den (*) [Datum],

[Namn på konsument(er)

[Adress till konsument(er)

[Konsument(ers) signatur (endast om detta formulär meddelas på papper)]

[Datum]

(*) Radera vid behov

Om du utövar din ångerrätt på Webbplatsen (genom att skicka en begäran om uttag via chatten med Jooms kundtjänst), kommer vi att förse dig på säljarens vägnar med en bekräftelse på mottagandet av ångerrätten på ett varaktigt medium utan dröjsmål.

För att uppfylla ångerfristen räcker det att du skickar din anmälan om utnyttjande av ångerrätten innan ångerfristen (som är en 14-dagarsperiodfrån dagen för mottagandet av produkten) har löpt ut.

Om du frånträder avtalet kommer du återbetalat eller hjälpt att begära återbetalning av betalningar som betalat av dig, inklusive leveranskostnaderna (med undantag för de extra kostnader som följer av ditt val av en annan typ av leverans än den billigaste standardleverans som är tillgänglig för dig vid tidpunkten för slutförandet av beställningen), utan onödigt dröjsmål och i alla fall senast 14 dagar från den dag du informerade Coolbe och säljaren om ditt beslut att frånträda avtalet. Återbetalningar kommer att göras med samma betalningsmetod som du använde för den första transaktionen, om du inte uttryckligen har kommit överens om något annat, eller om inte samma betalningsmetod inte längre är tillgänglig (till exempel är ditt bankkort giltigt, betalningsmetoden stöds på Webbplatsen).

Du måste returnera produkten till säljaren med hjälp av den returadress som finns på produktkortet, utan onödigt dröjsmål och i alla fall senast 14 dagar från den dag du meddelade ditt frånträde från kontraktet till Coolbe. säljaren Tidsfristen för att returnera produkten är uppfylld om du returnerar produkten innan den 14-dagarsupphörande period som börjar från den dag du informerar säljaren och Coolbe om ditt beslut att utträda.

Du måste bekosta de direkta kostnaderna för att returnera produkten.

Du ansvarar endast för eventuellt reducerat värde på produkten till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion.

Undantag från ångerrätten:

Du har inte rätt att frånträda avtalet med säljaren i följande fall:

  1. Produkten är gjord enligt dina specifikationer eller tydligt skräddarsydd.
  2. Produkten kan förlora sitt värde eller gå ut snabbt.
  3. Tillhandahållande av förslutna varor som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte lämpligen kan returneras och som öppnats av konsumenten efter det att de levererats.
  4. Tillhandahållande av varor som, till sin natur, efter leverans blandas med andra föremål på så sätt att de inte kan skiljas från varandra.
  5. Produkten är en ljud- eller förseglad videoinspelning eller förseglad datorprogramvara vars plombering brutits av konsumenten.
  6. Tillhandahållande av tidningar och tidskrifter, med undantag för avtal om prenumeration på sådana publikationer.

# 20. Hur Begär Jag en Återbetalning?

Det finns flera sätt att begära återbetalning frånsäljaren:

  • Du kan ångra beställningen inom 2 timmar efter köpet. Gå till ”Mina beställningar”, tryck på den beställning du vill avbryta och tryck på knappen ”Avbryt beställningen” längst ner på beställningssidan.
  • Om produktens kvalitet inte motsvarar dess beskrivning på Jooms Webbplats. Gå till «Mina beställningar», tryck på den relevanta beställningen och tryck på ”Fråga om min beställning”.
  • Om tidsfristen för leverans av produkten till dig har passerat och din beställning ännu inte har levererats. Gå till ”Mina beställningar”, tryck på beställningen du vill göra en återbetalning för och tryck på ”Nej” i ett grönt popup-fönster.
  • Om du bestämmer dig för att utöva din ångerrätt i enlighet med reglerna i föregående avsnitt. Gå till ”Mina beställningar”, tryck på beställningen du vill göra en återbetalning för och tryck på ”Produktrelaterade frågor”.

Det återbetalade beloppet överförs via PSP till det kort du använde för att köpa. Observera att det kan finnas undantag som teknisk oförmåga att behandla återbetalningen via samma betalningsmetod eller att ditt kort löper ut. I det här fallet kan du bli ombedd att ange ett annat kort eller din PayPal-plånbok för att fortsätta med återbetalningen.

Vi strävar efter att slutföra återbetalningsprocessen för giltiga anspråk inom mindre än 14 dagar. Vår vanliga behandlingstid är 2-3 dagar.

# 21. Garanti Förbehåll och Ansvarsbegränsning

I den mån det är möjligt enligt gällande lag sker din användning av produkten på egen risk.

I den utsträckning som är tillåten enligt tillämplig lag, frisäger sig Coolbe, dess licensgivare eller leverantörer och säljaren härmed uttryckligen från allt ansvar för eventuella anspråk på produktfel som beror på produktmissbruk, missbruk, produktmodifiering, felaktigt produktval av dig eller din bristande efterlevnad av alla tillämpliga lagar.

Förutom vad som är tillåtet enligt lag, utesluter, begränsar eller upphäver inte Coolbe andra rättigheter du har som inte kan begränsas eller uteslutas juridiskt. I synnerhet ska ingenting i dessa Villkor utesluta ansvar för:

  1. Dödsfall eller personskada
  2. Jooms grova vårdslöshet
  3. Säljarens lagstadgade garanti för fördolda defekter och lagstadgad garanti för produkters anpassning.

Uppdrag. Du får inte tilldela, delegera eller överföra dessa villkor eller dina rättigheter eller skyldigheter häri, eller ditt konto på webbplatsen, på något sätt (enligt lag eller på annat sätt) utan föregående skriftligt medgivande från Coolbe. Vi kan inte överföra, tilldela eller delegera dessa villkor och våra rättigheter och skyldigheter, vilket kan leda till en minskning av dina rättigheter, utan din samtycke.

# 22. Val av Lag, Jurisdiktion och Tvistlösning

Dessa villkor och din användning av Webbplatsen ska tolkas i enlighet med lettisk lag, med undantag för de obligatoriska bestämmelserna i lagen i din hemvist. Om du är konsument och har permanent uppehållstillstånd inom EU har du också det skydd du får enligt bestämmelserna i den lagstiftning som gäller för din hemvist, och har rätt att lämna in ett krav via en online tvistlösningsplattform tillgänglig via https://ec.europa.eu/consumers/odr.

Alla anspråk och tvister (inklusive icke-kontraktuella anspråk och tvister) som uppstår till följd av eller i samband med din användning av Webbplatsen kommer att avgöras i enlighet med landet där du är bosattlag. Vi är båda överens om att underkasta oss den icke-exklusiva jurisdiktionen för domstolarna i distriktet Riga, vilket innebär att du kan göra anspråk på upprätthållande av dina konsumenträttigheter i förhållande till dessa Användarvillkor i Riga eller till den behöriga domstolen i landet där du bor.

Om du vill uppmärksamma oss på ett ärende, vänligen skicka en e-post till support@coolbe.se.

Procedur för hantering av klagomål: Din rätt att bestrida avstängning eller blockering av ditt konto eller borttagning av påstått olagligt innehåll eller innehåll som är förbjudet enligt dessa villkor:

Om ditt konto på webbplatsen har stängts av eller avslutats på grund av olagligheten i den information du lämnat, eller om informationen du laddat upp eller lagt upp på webbplatsen har tagits bort på grund av dess olaglighet, har du rätt att överklaga beslutet. Överklagandetiden är sex månader från den dag du informerades om beslutet att ta bort ditt innehåll eller stänga av/avsluta ditt konto.

För att överklaga beslutet, vänligen kontakta oss via report@coolbe.se och ge tydlig och detaljerad information om ditt ärende, inklusive:

  • All information som kan hjälpa till att identifiera ditt konto och den information som tagits bort,
  • All information om tidigare kommunikation angående olagligheten av innehåll som du har lagt upp eller laddat upp på webbplatsen,
  • Resonemanget som bekräftar lagligheten av innehållet du har lagt upp eller laddat upp eller dess överensstämmelse med dessa villkor,
  • All annan information som du anser vara relevant för ärendet.

Var medveten om att du har rätt att överklaga alla beslut som fattas, inte bara genom att använda förfarandet som beskrivs ovan, utan också med hjälp av ett utomrättsligt organ för tvistlösning. Det innebär att du kan be ett sådant förlikningsorgan att pröva ditt ärende, oavsett om du redan har överklagat beslutet genom vårt interna förfarande för klagomålshantering. Om du behöver hjälp med att hitta information om ett sådant förlikningsorgan, vänligen kontakta oss på report@coolbe.se.

# 23. Meddelande om Tvist

Innan du inleder en tvist eller en rättegång, samtycker du och Coolbe till att ge den andra parten ett skriftligt meddelande («Meddelande om tvist»). Meddelande om tvist ska innehålla:

  1. En skriftlig beskrivning av problemet och relevanta dokument och stödinformation.
  2. Förklaring till vilken typ av ersättning som söks.

Meddelande om tvist ska skickas till 78-1, Gustava ZemgalaSt, LV-1039, Riga, Lettland och till support@coolbe.se. Coolbe kommer att meddela dig angående Meddelande om tvist via den e-postadress som är kopplad till ditt Coolbe-användar-ID. Du och Coolbe är överens om att försöka lösa tvisten inom 45 dagar efter det att Meddelande om tvist har lämnats och att inte inleda någon rättstvist före denna 45-dagars förlikningsperiod efter att meddelandet löper ut.

# 24. Hur man tar Kontakt med Coolbe

  • Jooms kundtjänst via support@coolbe.se med eventuella frågor eller funderingar angående webbplatsen.
  • Rapportera olagligt innehåll via report@coolbe.se. Observera att endast underbyggda klagomål kan behandlas effektivt av Coolbe. Du kan hitta mer information om kraven för inlämningar om olagligt innehåll i artikeln "Enskild kontaktpunkt och meddelande om olagligt innehåll" i hjälpcentret för kunder (https://www.coolbe.se/en/faq/article/654098ede6251d299d1f4e50).
  • Hantera dina personuppgifter genom att skicka ett e-postmeddelande till privacy@coolbe.se.
  • Om du vill rapportera ett intrång i upphovsrätten, vänligen meddela oss via ipr@coolbe.se.